Am scris despre scandalul OMNIA TURISM SRL încă de la început (da, mă laud cu asta)… şi am rămas foarte surprins de faptul că publicaţii economice respectabile nu au tratat subiectul (decât tangenţial). Asta în condiţiile în care au avut articole generoase în cazul PARAVION, agenţie care nu are turişti ţepuiţi.

M-am “infiltrat” şi într-un grup de păgubiţi, am întrebat şi în stânga, şi în dreapta… şi pe unde am mai ştiut/crezut că pot obţine o părere competentă. La sesizările primite de la cititori (pe site, pe Facebook sau direct), am găsit răspunsurile de mai jos. Sunt convins că aceste răspunsuri nu sunt complete şi chiar m-aş bucura ca ANAT-ul domnului Alin BURCEA să transmită completări/corecturi. Ar fi OK ca şi Ministerul Turismului sau ANPC (Autoritatea pentru Protecţia Consumatorilor) să vină cu precizări, dar nu am mari speranţe.

Pachetele turistice achizionate direct de la OMNIA sau de la agenţiile partenere sunt pentru anul 2018 (de obicei vara sau toamna anului viitor); persoanele care au cumpărat astfel de pachete nu au motive să reclame că au fost înşelate pentru că OMNIA încă nu a intrat în insolvenţă, iar partenerii… o scaldă! Teoretic, aceste persoane pot beneficia de serviciile achiziţionate.

Să zicem că în cazul clienţilor direct OMNIA situaţia este aproape clară; deja se depun cereri de despăgubire la societatea de asigurări. Asta înseamnă că vor recupera doar un mic procent din suma platită – de la OMNIASIG. Teoretic şi ceva de la masa credală. Doar teoretic.

Care e situaţia clienţilor agenţiilor partenere

Înţeleg că sunt/au fost două tipuri de contracte încheiate între parteneri şi OMNIA:

  • contract clasic – agenţia parteneră vinde în nume propriu produse/pachete OMNIA şi îşi asumă obligaţiile contractuale faţă de cumpărător/turist
  • contract de mandat – agenţia parteneră vinde în numele OMNIA produse/pachete ale acestei agenţii şi pasează TOATE OBLIGAŢIILE faţă de turist către OMNIA

Prin urmare, în funcţie de contractul pe care l-au încheiat, cumpărătorii vor fi despăgubiţi de OMNIA (în baza poliţei de asigurare, că altă variantă nu mai este) sau de agenţia parteneră.

Din surse demne de toată încrederea am aflat că, în urmă cu maxim două luni, s-a pus în aplicare o operaţiune de schimbare a contractelor clasice în contracte de mandat… tocmai pentru că se bănuia că va fi o problemă cu OMNIA. Important nu e dacă agenţiile partenere au făcut această şmecherie/golănie cu OMNIA, ci dacă şi contractele turiştilor au fost modificate în acest sens.

Aceleaşi surse demne de toată încrederea mi-au spus că, foarte probabil, agenţiile partenere vor încerca să invoce aceste contracte de mandat… deşi nu au încheiat aşa ceva! Prin urmare, păstraţi cu grijă contractele încheiate şi nu accepaţi o propunere de modificare… teoretic în avantajul Dumneavoastră!

Înţeleg din mesajele primite de la cititori că agenţiile partenere OMNIA nu răspund concret la întrebările clienţilor, ci o scaldă: “să vedem”, “facem tot posibilul”, “nu suntem noi de vină”… şi tot aşa.

Una dintre agenţii, căreia i-am adresat şi nişte întrebări clare, referitoare la situaţia clienţilor (nu îi dau numele azi, poate încă nu a realizat că trebuie să dea nişte răspunsuri concrete), a trimis un fel de notificare la clienţi, prin care… nu le spune nimic. Formulări de genul “am iniţiat şi întreprindem toate demersurile necesare pentru lămurirea acestei situaţii” sau “întotdeauna ne-am desfăşurat activitatea în mod corect şi onest faţă de clienţii noştri” nu rezolvă nimic, ci doar îi enervează pe cei care au avut încredere în firma/agenţia respectivă. Mai mult, aceeaşi agenţie se promovează pe Facebook şi AdWords cu oferte pentru vacanţa de 1 Decembrie şi pentru Revelion!

Sunt cetăţean european şi am drepturi. Pe bune?!

Vă mai amintiţi de reclama “Sunt cetăţean european şi am drepturi“. Eu mi-am amintit şi am avut neobrăzarea de a întreba pe Facebook şi, pentru că nu sunt un tip foarte diplomat, îmi permit să întreb şi aici:

de ce nu s-a oferit nicio mare asociaţie de protecţie a consumatorilor să ajute păgubiţii OMNIA TURISM? Şi mă gândesc în principal la APC România, InfoCons sau ECC România. Nu am speranţe prea mari de la ANPC, această instituţie ştie doar să aplice amenzi

Şi când spun “mă gândesc” nu mă aştept ca aceste asociaţii să le returneze banii păgubiţilor, ci doar să îi îndrume cumva, pentru că şi aceşti (potenţiali) turişti sunt consumatori. Greşesc?! De ce să fie lăsaţi pe mâna unor cuculişi?! Să ştiţi (mă adresez şefilor acestor asociaţii, cu sau fără titluri de doctor) că subiectul OMNIA e de succes şi la TV, chiar dacă nu puteţi număra E-urile! (sursa foto: saatchigallery.com)



7 Noiembrie 2017

5 Opinii până acum.

  1. Ducu says:

    Abureala asta cu ,,7 mil. euro” e tot mai putin credibila. Fiti pe faza cand o sa se finalizeze lista finala si o sa descoperiti ,,cu mirare” ca in cazul asta suma e mult, mult mai mica. Bineniteles ca cei care au aruncat ,,bomba” cu milioanele pe piata vor spune ca au aflat-o de la ,,angajatii” mortului si bineinteles ca insii nu vor mai fi la agentia problema ca sa explice cum au ajuns la suma respectiva.
    Treaba e ca sunt cativa care stau la cotitura si cum apare ceva cum vin cu intoxicarile, Vor sa schimbe legislatia ca sa elimine o parte din piata cat si sa paseze definitiv raspunderea in spatele revanzatorilor care vor mai ramane. Asta-i marea batalie.
    Imi zicea un cunoscut ca marea ,,asociatie” anat mai are doar vreo 400 membri asa incat e cel putin jenant ca membrii acestei asociatii sa-si puna conducatorii sa vorbeasca in numele agentiilor avand in vedere ca reprezinta numai ~ 18 % din totalul agentiilor licentiate. Au ,,norocul” ca ceilalti ~ 82 % nu s-au organizat inca.
    Foarte bine ati puctat ca totul se poate demara abia cand firma mortului va intra in insolventa. Astfel ca pana atunci va fi din ce in ce mai putina vanzoleala tocmai bine pentru ca subiectul sa se stinga.
    Din toata nebunia asta marii pierzatori sunt revanzatorii care n-au inteles ca tebuie sa se organizeze pentru a putea rezista pe piata.

    • Marinel Cotoi says:

      Nu este de loc abureala pierderea vehiculata de 7400000 euro. Ba chiar din unele calcule facute de pagubiti reiese o suma mult mai mare. In primele zile se putea accesa pe siteul Omnia pagina de rezervari pentru fiecare circuit in parte sau vacanta unde se putea vedea numarul de inscrisi. Pentru a putea beneficia de anumite reduceri sumele integrale trebuiau achitate pana la anumite date din 2017. Personal am achitat integral un circuit plus sejur de doua persoane pentru septembrie 2018 la 01.09,2017 in valoare de aproximativ 1000 de euro. Am fost cu Omnia in Norvegia si m-am intors pe 30.08.2017. Printre turisti erau persoane care platisera integral pentru 2018 circuite in USA sau in America de Sud sau alte destinatii exotice. Daca vedem destinatiile, preturile si numarul persoanelor inscrise (si eu m-am uitat pe cateva dintre acestea pentru 2018) vom observa ca suma este mult mai mare. Au fost persoane pagubite care au facut calculele respective, repet, cand inca se mai putea accesa pe siteul Omnia rezervarile. Ca sa va faceti o idee intrati pe FB pe grupul Pagubiti Omnia Turism si vedeti in ordine cronologica postarile.

      • Ducu says:

        Hai ca-i tare. Ha, Ha, Ha. Cica putea oricine sa calculeze pierderea de pe site conform nr. inscrisi. Da’ creduli ati mai ajuns nene. Si zici ca ce au trecut pe site era pe bune? Pe nimeni nu l-a dus capul ca-i o abureala de momit fraieri?
        Oricum la final o sa apara si suma corecta (daca n-o sa intervina cine trebuie ca sa nu mai apara nimic, uf, le-am dat idei). Numai ca o sa fie prea tarziu, mai ales pentru o parte din revanzatori.
        Ar fi o chestie tare daca cineva s-ar ocupa sa verifice macar in cazul falimentelor mari listele celor care au luat teapa. Parerea mea e ca peste 70% au luat-o revanzatorii iar apoi turistii. Asa va fi si-n cazul de fata chiar daca paguba totala va fi mult, mult mai mica decat se vorbeste.

        • Ducu says:

          Ca sa priceapa tot poporul cum sta treaba uitati de exemplu in cazul Mareea:
          total creanțe chirografare 23.037.626 Lei din care
          creante catre turisti 1.154.183 Lei
          Adica, pe intelesul tuturor ~ 95% din teapa a fost data firmelor si numai 5 % din teapa a revenit turistilor
          Intrebarea e de ce revanzatorii baga capu-n nisip si inghit teapa dupa teapa …

  2. Ion Stefan says:

    Ca de obicei, slujbasii Statului, pe care ii sustinem cu salarii de nabab din buzunarele noastre, si care prin Constitutie si prin Fisa postului se zice ca ne apara interesele, atunci cand trebuie s-o faca, o dau cotita ca la Ploiesti!
    Daca ar fi fost pagubiti EI, imediat Institutiile Statului ar fi intrat in rol si ar fi luat masurile adecvate; pentru noi ,,popolu”,nu se pune!…
    Un pagubit, care sigur n-o sa mai recupereze nimic, fiindca Statul are alte treburi sau chiar DOARME (linistit!)…

Spune-ți opinia