ORION AUTO INVEST: constructor îngenuncheat de un proiect european

ORION AUTO INVEST SRL Argeşelu (CUI 8314793) este o societatea înfiinţată în 1996, care „execută, livrează şi montează structuri metalice complexe aplicabile în domeniul energetic şi al infrastructurii rutiere şi CFR”, după cum precizează pe site-ul propriu. Aceeaşi sursă, la capitolul referinţe, menţionează că societatea argeşeană a contribuit la realizarea unor obiective importante, cum ar fi: Pasajul Basarab, Pasajul Mihai Bravu, Podul Vidin – Calafat, Grup Hidraulic Siemens, Renault Titu etc.

ORION-AUTOINVEST-10ani-600

Deşi se mândreşte cu participarea la astfel de lucrări, deşi a încheiat ultimii 10 ani numai pe plus, deşi a accesat o finanţare europeană nerambursabilă, ORION AUTO INVEST SRL s-a văzut nevoită să solicite intrarea în insolvenţă, după ce anterior a avut o tentativă legată de concordatul preventiv. În documentaţia depusă la Tribunalul Comercial Argeş (Dosar 293/1259/2015), se menţionează că „debitoarea se află în încetare de plăţi, în balanţa de verificare aferentă lunii iunie 2015 având înregistrate datorii în valoare de peste aproximativ 20.000.000 lei, ce se regăsesc si în bilanţul prescurtat la 31.12.2014, pentru a căror plată nu deţine lichidităţile necesare„.

Principalul creditor al societăţii ORION AUTO INVEST SRL este EXIMBANK, care chiar se laudă pe site-ul propriu cu finanţarea oferită în 2012, în valoare de 13,8 milioane lei, „care va permite companiei să deruleze un proiect investiţional ce beneficiază de fonduri nerambursabile prin Programul Operational Sectorial «Creşterea Competitivităţii Economice», Axa prioritara 1 – Un sistem de productie inovativ si ecoeficient”. Despre acest proiect vorbeşte şi pagina web a firmei din Argeş, care spune că „valoarea totală a proiectului a fost de 15.257.001,33 lei, valoarea totală eligibilă a proiectului a fost de 13.898.411,00 lei, din care asistenţa financiară nerambursabilă a fost de 6.444.693,17 lei (contribuţia UE din FEDR: 5.542.436,13 lei, contribuţia Bugetului de Stat: 902.257,04 lei).

Participând la lucrări finanţate din bugetul de stat sau de pe la diverse bugete locale, te poţi aştepta ca această incapacitate de plată să fie determinată de încasarea cu întârziere a sumelor cuvenite. Totuşi, bilanţul pe 2014 al societăţii ORION AUTO INVEST SRL sugerează că nu aceasta ar fi cauza, creanţele cifrându-se la 4,8 milioane lei, faţă de datorii totale de 27,09 milioane lei, plus că mai apar şi venituri în avans de 5,24 milioane lei. Conform site-ului ANAF, societatea figurează (la 30 iunie 2015) cu obligaţii restante la bugetele de stat în valoare totală de 813.461 lei, pentru care au fost acordate „înlesniri la plată”.

ORIONAUTOINVEST-bilant-600ORION AUTO INVEST SRL – rezultate financiare 2014

Începând cu luna aprilie 2015, ORION AUTO INVEST SRL a intrat în evidenţele CIP (Centrala Incidentelor de Plăţi), până în prezent fiind raportate 33 de bilete la ordin refuzate la plată, în valoare totală de 11,54 milioane lei. Interesant este faptul că incidentele de plată au fost raportate de 4 bănci (RAIFFEISEN, EXIMBANK, CEC şi BANCA ROMÂNEASCĂ), iar 11 incidente raportate de RAIFFEISEN BANK în perioada 17 iunie – 30 iulie 2015 au fost considerate minore, pe motiv de „insolvenţa plătitorului”. Problema este că, în acea perioadă, ORION AUTO INVEST SRL nu era în insolvenţă, cererea fiind depusă abia pe 12 august 2015 şi admisă pe 19 august 2015.

ORION-AUTO-INVEST-CIP-600

În procesul de insolvenţă (Dosar 293/1259/2015), administrator judiciar proprizoriu este SCP FRACTAL INSOLVENŢA SPRL („cu o retribuţie lunară de 500 lei, la care se adaugă TVA, plătită din averea debitoarei”), iar termenul limită de înregistrare a declaraţiilor de creanţă a fost fixat pentru data de 5 octombrie 2015.

ORION AUTO INVEST SRL Argeşelu are un capital social de 1.400.000 lei, deţinut în totalitate de Ion SCORŢAR (41 de ani), care îndeplineşte şi funcţia de unic administrator. Societatea deţine o participaţie la ORION SISTEME AUTOMATE SRL Piteşti (CUI 16389398), firmă care nu a avut activitate anul trecut.