RIVIUM GALERIA MALL SRL Iaşi (CUI: 18311417) este firma care deţine “Moldova Center”, fostul “Moldova Mall“, un imobil-corcitură care include atât magazine, cât şi birouri. Pe 5 iulie 2016, RIVIUM GALERIA MALL SRL a solicitat deschiderea procedurii de insolvenţa împotriva societăţii OVO STUDIO SRL Iaşi (CUI: 17740399), un (fost) chiriaş care vindea flori într-un spaţiu închiriat din Moldova şicumsemaicheamă (Magazin Universal Moldova la origini).

Instanţa s-a gândit că nu e nicio grabă (nici nu era!) şi a stabilit primul termen de judecată după 4 luni de la depunerea cererii, iar atunci a pronunţat… o amânare de 4 luni şi jumătate! Pe 23 martie 2017, judecătorul sindic Alexandru MIŢICĂ a concluzionat că e prea devreme să se pronunţe şi şi-a acordat două săptămâni de gândire. Pe 6 aprilie 2017 a dispus deschiderea procedurii generale de insolvenţă, dar distracţia nu e încheiată pentru că debitoarea OVO STUDIO SRL a atacat sentinţa cu apel (Dosar nr.4121/99/2016).

Această insolvenţă nu este una “de top” dacă ne raportăm la datoriile totale ale firmei din bilanţul pe anul trecut – 521.300 lei, dar merită menţionată pentru că, întâmplător, prezintă câteva aspecte inedite dintr-o relaţie chiriaş-mall, un fel de căsătorie din interes reciproc.

RIVIUM GALERIA MALL SRL a solicitat aplicarea Legii 85/2014 “în vederea recuperării unei creanţe în cuantum de 55.087,40 lei, reprezentând c/v facturilor emise pentru perioada de 30.06.2015-16.03.2016, în baza contractului de închiriere nr.15.882/27.04.2011″. Aici merită remarcată bunăvoinţa de care a dat dovadă creditoarea, care a solicitat deschiderea procedurii de insolvenţă abia după 9 luni de neplată a chiriei, perioadă în care nu a apelat la alte acţiuni în instanţă.

Chiar dacă nu o spune “în clar”, OVO STUDIO SRL nu a vrut să achite suma respectivă, considerând că a fost încărcată la plată în perioada anterioară, în care “s-au desfăşurat lucrări de demolare şi construire a imobilului în care se află spaţiul închiriat”, după cum precizează în întîmpinarea la cererea de insolvenţă. În acest document, debitoarea mai susţine că:

  • în perioada 01.08.2014-30.06.2015, s-au facturat nejustificat către chiriaş cheltuieli de marketing atribuite promovării centrului comercial, în cuantum de 2 euro/mp fără tva;
  • au fost facturate utilităţi pentru spaţiile comune, dar încălzirea în perioada octombrie 2014 – martie 2015 a fost deficitară din cauza lipsei unei izolări etanşe a peretilor exteriori, în magazin fiind mereu curent şi maxim 18 grade în timpul programului de funcţionare, aceste fapte aducând prejudicii şi probleme de sănătate angajatilor;
  • după inaugurarea noilor funcţiuni şi terminarea lucrărilor de construcţie s-a simţit o reducere a clientelei (comparativ cu aceeaşi perioadă a anilor 2013/2014), care în acest timp s-a reorientat către alte magazine cu acelaşi profil din zonă.

Nici nu are importanţă dacă OVO STUDIO SRL exagerează (probabil că nu), interesant este altceva – prejudiciul invocat de florărie:

“în toată perioada 30.10.2014-30.06.2015, s-au înregistrat pierderi la produsele perisabile în valoare de 41.334 1ei preţ de vanzare (conform avizelor făcute de către angajaţii societăţi), respectiv 20.667 lei preţ de achiziţie, cauzate în mare parte de lipsa de clientelă a centrului comercial”.

Aţi prins esenţialul?! Adaosul practicat de această firmă este de 100% (preţul de vânzare este dublu faţă de cel de achiziţie, după cum se exprimă florarul). Şi cu siguranţă că nu este o excepţie, cum altfel să acoperi chirii de peste 25 euro/mp?!

Interesant este faptul că RIVIUM GALERIA MALL SRL nu a contestat afirmaţiile debitoarei, dar judecătorul sindic nu le-a luat în considerare pentru că “vizează perioada 30.10.2014-30.06.2015, în timp ce facturile pentru care creditorul solicită deschiderea procedurii sunt emise pentru perioada 30.06.2015-16.03.2016“.

În cadrul procedurii, CENTRUL DE EXPERTIZĂ ÎN INSOLVENŢĂ SPRL este administrator judiciar provizoriu, iar data de 22 mai 2017 este termenul limită pentru depunerea cererilor de admitere a creanţelor.

Deşi pare că nu este de acord cu insolvenţa, Andrei FRENTZ (37 de ani), unic asociat şi administrator la OVO STUDIO SRL, şi-a luat “măsuri asiguratorii” încă din mai 2016, când a înfiinţat DECOFLOR PARTNER SRL Iaşi (CUI: 36070724), deşi mai avea o soluţie de backup – UNIFLOR GARDEN SRL (CUI: 31110348).

Dincolo de aspectele “intime” ale relaţiei mall-chiriaş (altfel confidenţiale, conform contractelor de închiriere), această insolvenţă ne arată că sunt şi alte firme, în afară de crâşme, care practică adaosuri (comerciale) nesimţite. Din păcate, nu e vorba doar de chiriaşii mall-urilor, care altfel nu au cum să acopere chiriile şi mai nesimţite. Zilele trecute am identificat un importator de produse alimentare care a mărit “marja adaos” (aşa apare în documente) de la 24% în 2013, la 75% în 2015 şi la 83% în 2016. Şi culmea (nesimţirii) este că un lanţ de hypermarketuri îi promovează produsele cu îndemnul “Fii isteţ, uită-te la preţ“!

Şi pentru că am ajuns la adaosul comercial, mă gândesc ce zarvă s-ar crea dacă Protecţia Consumatorilor numai ar anunţa că intenţionează să introducă nişte norme prin care vânzătorul să fie obligat să menţioneze pe eticheta de la raft, clar şi fără şmecherii, preţul de achiziţie al produsului! (sursa foto: dpetals-singapore.blogspot.ro)

NOTĂ:
Dacă aţi găsit informaţii utile în acest articol, gândiţi-vă că s-ar putea să fie de interes şi pentru prietenii Dumneavoastră!
Pentru informaţii despre orice altă insolvenţă/faliment din România, expediaţi cu încredere un email la adresa de contact



19 Aprilie 2017

Spune-ți opinia