La Arad, sistemul de alimentare centralizată cu energie termică (numit SACET) este asigurat/deservit de două societăţi: CENTRALA ELECTRICĂ DE TERMOFICARE ARAD SA (C.E.T.ARAD) – CUI: 14593668 şi CENTRALA ELECTRICĂ DE TERMOFICARE HIDROCARBURI (C.E.T. HIDROCARBURI) SA – CUI: 26176052. Prima produce energia termică, a doua asigură transportul şi distribuţia. Ambele societăţi sunt controlate de Muncipiul Arad (primăria lui Gheorghe Falcă).

Deşi se confruntă cu o situaţie dezastruoasă de cel puţin doi ani, CET ARAD SA s-a decis abia în luna iunie a acestui an să solicite protecţia Legii 85/2014, cererea fiind înregistrată la Tribunalul Arad pe 19 iunie 2018 şi admisă de judecătorul sindic Ana ŞERBAN pe 27 iunie 2018 – Dosar nr.1377/108/2018.

Demn de semnalat la sentinţa din 27 iunie 2018 este faptul că instanţa a numit în funcţia de administrator judiciar provizoriu un alt practician decât cel agreat de debitoare. Mai exact, CET ARAD SA a propus ALFA & QUANTUM CONSULTING SPRL, iar instanţa a ales CITR FILIALA TIMIŞ SPRL (Silvana ŞERMER), practician susţinut de E.ON ENERGIE ROMÂNIA SA şi CEC BANK, creditori care împreună deţin creanţe de peste 10 milioane euro.

Săptămâna trecută, administratorul judiciar provizoriu a publicat tabelul preliminar al creanţelor. ŞOC ŞI GROAZĂ! Masa credală se ridică la 136,35 milioane lei, iar cel mai mare creditor este SOCIETATEA NAŢIONALĂ DE TRANSPORT FEROVIAR DE MARFĂ “CFR – MARFĂ” SA (CUI: 11054537), cu o creanţă CHIROGRAFARĂ de 59,1 milioane lei.

Dacă în cazul CFR MARFĂ nu este o surpriză că deţine o astfel de creanţă şi nu are nicio garanţie (pentru că vorbim de o firmă de stat!), ciudată este generozitatea E.ON ENERGIE ROMÂNIA SA Tîrgu Mureş (CUI: 22043010) şi C-GAZ & ENERGY DISTRIBUTIE SRL Bucureşti (CUI: 24886568), firme PRIVATE care au furnizat PE DATORIE energie electrică şi gaze naturale în valoare de 30,14 milioane lei, respectiv 23,24 milioane lei… iar acum au calitatea de creditori chirografari, ceea ce înseamnă că în cel mai bun caz vor recupera o (mică) parte din creanţă.

Surprinzător, dar îmbucurător, este faptul că CET ARAD SA nu înregistrează creanţe semnificative către salariaţi sau către bugetele de stat, ceea ce înseamnă că producătorul de energie termică a achitat atât lefurile angajaţiilor, cât şi impozitele sau contribuţiile sociale aferente.

Administratorul judiciar provizoriu a publicat şi raportul privind cauzele insolvenţei, document foarte stufos din care am extras câteva informaţii pe care le-am considerat mai importante:

  • În primul semestru al acestui an, CET ARAD SA a înregistrat pierderi de 36.177.054 lei, faţă de 19.335.982 lei în tot anul 2017, la o cifră de afaceri de 35.271.604 lei (84.215.268 lei în 2017)
  • Nu există o situaţie clară privind numărul celor care au rămas pe CET şi al celor care s-au debranşat tocmai pentru că mulţi s-au debranşat ilegal şi şi-au montat centrale proprii. Cert este că în anul 2010, CET HIDROCARBURI livra populaţiei aproximativ 244.000 de gigacalorii. Anul trecut, CET a livrat peste 140.000 de gigacalorii şi asta spune clar că numărul consumatorilor a scăzut drastic. Tot din 2010, de la 63.000 de gigacalorii pentru apa caldă, suntem în 2018 la 33.000 de gigacalorii, adică la jumătate.
  • La preţurile reglementate de vânzare a energiei termice de 144.44 lei/MWh şi de valorificare a bonusului încasat pentru energia electrică calificată de 124.31 lei/MWh, stabilite prin decizia ANRE nr.1707/28.11.2017, în proiectul de buget pe anul 2018 al CET ARAD, nu sunt acoperite nici măcar costurile cu achiziţia combustibilului din veniturile realizate prin vânzarea energiei electrice, termice şi a încasării bonusului produs în regim de cogenerare de înaltă eficienţă
  • Pentru eficientizarea activităţii, administratorul judiciar consideră că sunt necesare luarea măsurilor de reducere a costurilor, concomitent cu majorarea preţului de vânzare a energiei termice şi/sau a bonusului pentru cogenerare, însă aceste măsuri, comportă discuţii cu mai mulţi agenţi implicaţi în proces: ANRE (autoritatea care reglementează preţul de vânzare a energiei termice), CET Hidrocarburi (singurul client pentru furnizarea de energie termică), Primăria Municipiului Arad (având calitatea de reprezentant al intereselor locuitorilor Municipiului Arad care sunt branşaţi la SACET) şi furnizori de materie primă (gaz).

În ciuda acestor realităţi crunte în care se zbate CET ARAD, administratorul judiciar provizoriu “consideră că sunt premise pentru reorganizarea activităţii debitoarei în condiţiile în care se eficientizează activitatea operaţională a debitoarei”.

Următorul termen de judecată în Dosarul de insolvenţă nr.1377/108/2018, al debitoarei CENTRALA ELECTRICĂ DE TERMOFICARE ARAD SA (C.E.T. ARAD), a fost programat pe data de 24 octombrie 2018. (sursa foto: facebook.com/primariamunicipiului.arad)

DOCUMENTE ATAŞATE:
CENTRALA ELECTRICĂ DE TERMOFICARE ARAD SA (C.E.T. ARAD) – Încheiere de deschidere a procedurii insolvenţei în formă generală

CENTRALA ELECTRICĂ DE TERMOFICARE ARAD SA (C.E.T. ARAD) – Tabel preliminar al creanţelor

CENTRALA ELECTRICĂ DE TERMOFICARE ARAD SA (C.E.T. ARAD) – Raport privind cauzele şi împrejurarile care au dus la apariţia stării de insolvenţă

CENTRALA ELECTRICĂ DE TERMOFICARE ARAD SA (C.E.T. ARAD) – Proces verbal al şedinţei Adunării Creditorilor





28 Septembrie 2018

Spune-ți opinia