La începutul acestui an, Consiliul Concurenţei a sancţionat 7 companii de taximetrie din Iaşi “pentru constituirea unui cartel“. Comunicatul este AICI.

Sancţiunea a fost aplicată pentru că toate firmele de taxi din Capitala Moldovei practicau acelaşi preţ (1,99 lei/km) şi s-a considerat că a fost o înţelegere între aceste firme.

DA, a existat o astfel de înţelegere, dar nu de ieri, de azi, ci de măcar 10 ani!

Dacă vă uitaţi pe comunicatul Consiliului Concurenţei, amenzile au fost de sub 20.000 euro şi reprezintă undeva la 5% din cifra de afaceri a firmelor sancţionate (după bilanţul pe 2016). Culmea e că cea mai mare amendă a primit-o o firmă care este mai puţin vizibilă pe piaţa locală de taxi, dar a declarat la Fisc ceva mai multă activitate!

Una dintre sancţionatele Consiliului Concurenţei este PARMA TAX SRL Iaşi (CUI: 10676795), firmă a unui consilier judeţean şi care – conform evidenţei Primăriei Iaşi – nu deţine NICIO AUTORIZAŢIE TAXI (detalii AICI).

De ce a fost amendată această firmă… cu doar 23.807 lei (aproximativ 5.300 euro)? Pentru că instituţia numită Consiliul Concurenţei a preferat “să o lase aşa” şi să nu sancţioneze firma care cu adevărat prestează activităţi de taxi – DELCAR SRL Iaşi (CUI: 16103495).

PARMA TAX SRL a avut în 2016 o cifră de afaceri de 426.419 lei şi 6 angajaţi. DA, a declarat 6 angajaţi şi Consiliul Concurenţei… a zis că e OK.

DELCAR SRL, firmă neamendată, a raportat 69 de angajaţi şi o cifră de afaceri de 3,7 milioane lei. Dacă instituţia condusă de Bogdan CHIRIŢOIU ar fi fost ceva mai preţioasă în investigaţii, ar fi amendat această societate… cu peste 40.000 euro. Ce rost avea? Important a fost să se bifeze o acţiune.

Cartel cu un singur angajat

O altă amendă pentru “cartel” a fost aplicată de Consiliul Concurenţei firmei LUX TAXI SRL Iaşi (CUI: 16562102 )… în valoare de 1.085 lei.

Această societate a raportat pentru anul 2016 o cifră de faceri de 19.442 lei şi un singur angajat. Cu un singur angajat… a participat la un cartel. Aşa susţine Consiliul Concurenţei!

Site-ul luxtaxi.ro spune aşa: “În momentul de faţă dispunem de 350 de taximetre cu staţie de emisie-recepţie ce pot fi apelate non-stop prin intermediul a 10 dispecere”. Se pare că la acest site nu a avut acces Consiliul Concurenţei!

Pornind de la aceste două exemple, îmi permit să concluzionez că instituţia condusă de Bogdan CHIRIŢOIU nu a fost interesată de adevăratul cartel taxi de la Iaşi, ci doar a vrut să spună că a făcut ceva. Probabil a avut o sesizare în acest sens.

Cum este în realitate

Pentru cititorii SUPERVIZOR.ro, prezint sistemul de lucru din taximetria ieşeană. Nu cred că îi interesează acest aspect pe cei de la Consiliul Concurenţei… şi nici pe cei de la Fisc!

  • cei care prestează ca taximetrişti pe maşinile “cu licenţă” plătesc “la patron” undeva la 130-150 lei/zi; FĂRĂ CHITANŢĂ, FĂRĂ FACTURĂ! Ei plătesc şi benzina/gazul
  • tot ei achită şi dispeceratul, 150-200 lei/lună; FĂRĂ CHITANŢĂ, FĂRĂ FACTURĂ
  • nu au contracte de muncă (lucrează pe PF sau pe firma proprie), am dubii că toţi deţin atestate pentru activitatea de taximetrie; ITM-ul de la Iaşi nu s-a interesat niciodată de viaţa taximetriştilor

La final, un calcul poate nu foarte exact:

  • La Iaşi sunt 1.800 de autorizaţii/licenţe taxi. Cred că undeva la 1.000 de taximetrişti lucrează – FĂRĂ A FI ANGAJAŢI – pe taxiurile cu licenţă şi pentru asta plătesc MINIM 100 lei/zi firmelor care deţin licenţele
  • 1.000 x 100 lei/zi x 300 zile/an = 30 milioane lei, sumă cel puţin parţial nefiscalizată
  • pentru dispecerat: 1.000 x 150 lei/lună x 12 (luni) = 1,8 milioane lei

Acesta este doar un calcul estimativ… care arată că peste 30 de milioane lei nefiscalizate nu reprezintă o valoare interesantă pentru Fiscul din Iaşi. Şi, cu siguranţă, situaţia din Capitala Moldovei nu este singulară(sursa foto: stpaulyellowtaximn.com)



17 Mai 2018

Spune-ți opinia