BLUE AIR AVIATION SA Bucureşti (CUI/CIF: 31525574) este „în rahat până la gât” de mai multă vreme, iar criza coronavirus a fost „valul” care foarte probabil va îngropa compania aeriană deţinută 99,9% de Teodor Cristian RADA. Chiar dacă anul trecut a obţinut un profit net de 72,2 milioane lei, acest rezultat pozitiv vine după 3 ani (2016-2018) cu pierderi cumulate de 417.283.272 lei.
Partea şi mai gravă este că BLUE AIR AVIATION SA a încheiat anul 2019 cu datorii totale de 646.472.337 lei, în timp ce activele imobilizate erau evaluate la 173.085.332 lei, iar cele circulante la 185.106.756 lei, din care creanţe de 156.267.988 lei. În ceea ce priveşte obligaţiile restante la bugetele de stat la (31 martie 2020), acestea se ridicau la 42.816.646 lei.
În încercarea de a evita executările silite, dar şi „fudulă”, societatea BLUE AIR AVIATION SA a depus o cerere de intrare în procedura de concordat preventiv, demers care a dus la constituirea Dosarului nr.15290/3/2020, pentru care Tribunalul Bucureşti a stabilit termen de judecată pe 6 iulie 2020.
Conform Legii 85/2014, concordatul preventiv este „un contract încheiat între debitorul în dificultate financiară, pe de o parte, şi creditorii care deţin cel puţin 75% din valoarea creanţelor acceptate şi necontestate, pe de altă parte, omologat de judecătorul-sindic, contract prin care debitorul propune un plan de redresare şi de realizare a creanţelor acestor creditori, iar creditorii acceptă să sprijine eforturile debitorului de depăşire a dificultăţii în care se află”.
Concordatul preventiv este o procedură total lipsită de transparenţă (spre deosebire de insolvenţă/faiment) – nu se publică nimic în BPI, iar eu nu am auzit până acum de nicio firmă care să fi parcurs cu bine procedura (toate au trecut la insolvenţă), dar… încercarea moarte n-are! Mai ales că e pe banii creditorilor!
Demn de semnalat este faptul că vorbim de a doua ţeapă BLUE AIR, prima fiind BLUE AIR – TRANSPORT AERIAN SA şi rebotezată BATA SKY IMOBILIARE SA (CUI/CIF: 16091846), societatea care a intrat sub incidenţa Legii 85 în decembrie 2013. Procedura se află în derulare şi acum, iar cel mai recent tabel al creditorilor, din februarie 2019, prezintă o masă credală de 450,86 milioane lei, „sponsorizarea” din partea Fiscului fiind de 68,34 milioane lei.
Legătura dintre cele două firme este că BLUE AIR AVIATION SA (numită anterior AIRLINE MANAGEMENT SOLUTIONS SRL şi BLUE AIR AIRLINE MANAGEMENT SOLUTIONS SRL) a preluat de la falită aşa-zisul „fond de comerţ”, inclusiv mărcile şi site-urile, iar BATA SKY IMOBILIARE SA a rămas cu datoriile… pe care nu le va plăti niciodată. Şi doar Nelu IORDACHE a făcut ceva puşcărie… dar nu pentru asta! (sursa foto: blueairweb.com)