Deşi suntem în perioada de vacanţă judecătorească, deşi guvernul şi statisticienii ne spun că economia duduie, seria marilor insolvenţe continuă, cel mai recent exemplu fiind STRACO GRUP SRL Bucureşti (CUI 15143718), un cunoscut constructor de drumuri şi autostrăzi. Astfel, pe 24 august 2015, Tribunalul Bucureşti a admis cererea debitorului STRACO GRUP SRL de deschiderea a procedurii generale de insolvenţă (Dosar 29881/3/2015), numind CITR Filiala Bucureşti SPRL drept administrator judiciar provizoriu. Termenul limită de înscriere la masa credală a fost stabilit pentru 9 octombrie 2015, iar prima adunare generală a creditorilor este programată pe 3 noiembrie 2015. Demn de menţionat este faptul că şi alţi creditori – cum ar fi ANTREPRIZA CONSTRUCŢII MONTAJ NR.4 BUCUREŞTI SA, SOREL PROD CORN 2000 SRL, STEFIMAR EUROCONS SRL , UNICREDIT LEASING CORPORATION IFN SA şi AMFORA PLUS TRANS SRL – au solicitat insolvenţa STRACO GRUP SRL, aceste cereri devenind acum declaraţii de creanţă.
În cererea depusă la Tribunalul Bucureşti, societatea menţionează că înregistrează datorii care trebuie plătite într-o perioadă de până la un an de 180.203.940 lei, datorii care trebuie plătite într-o perioadă mai mare de un an în valoare de 27.057.717 lei, în timp ce lichidităţile se ridică la 25.469.233 lei.
STRACO GRUP SRL are un capital social de 5.151.000 lei, deţinut de Alexandru HORPOS – 34,65%, Traian HORPOS – 24,75%, Vlad Ionel VAMEŞU – 19,8%, Ioana Daniela NEACŞU – 9,9%, Mihaela ŞERBAN – 9,9% şi RATREE SA (Luxemburg) – 1%.
La finalul anului trecut, fraţii HORPOS şi Vlad Ionel VAMEŞU au intrat în atenţia DIICOT, cu următoarea motivaţie: „S-a stabilit faptul că, în perioada 2011-2013, numiţii Horpos Alexandru, Horpos Traian şi Vameşu Vlad Ionel, în calitate de asociaţi şi administratori ai SC «Straco Group» SRL, au dispus înregistrarea în contabilitatea societăţii a unor facturi fiscale emise de SC «Activ Invest Construct» SRL, administrată de Stancu Sandu, ce atestau operaţiuni nereale, aferente executării lucrărilor proiectului Apa Canal Ilfov, cu scopul de a deduce în mod nelegal TVA-ul aferent si de a reduce cuantumul impozitului pe profit şi dividende, datorate bugetului de stat. În baza acestor documente justificative false s-a dispus transferul sumei totale de 14.443.879 lei în conturile SC «Activ Invest Construct» SRL, sumă care ulterior a fost transferată în conturile unor societăţi fantomă şi retrasă în numerar de către membrii grupului infracţional organizat„.
Numele firmei apare şi în Dosarul Chiliman, iar anchetatorii susţin că Vlad Moisescu (un şef pe linie de partid al primarului de la Sectorul 1, Andrei Chiliman) ar fi primit de la STRACO GRUP SRL suma totală de 38.481.488 de lei, care ar fi reprezentat 10% din plăţile efectuate de Primăria Sectorului 1 către societatea comercială, în perioada 2007 – 2014, în baza contractelor încheiate.
STRACO GRUP SRL a încheiat anul 2014 cu un profit net de 597.312 lei, cel mai mic din ultimii 10 ani, la o cifră de afaceri de 303.945.609 lei, adică mai puţin de jumătate faţă de anul anterior. La finalul anului trecut, societatea înregistra datorii totale de 207.261.657 lei, dar şi creanţe de 103.332.891 lei, stocuri de 71.924.848 lei şi bani în casă şi conturi – 25.469.233 lei.
La 30 iunie 2015, societatea figura cu obligaţii restante la bugetele de stat în valoare totală de aproape două milioane de lei, o sumă mică dacă luăm în calcul cifra de afaceri. În plus, aceste datorii nu includ dobânzi şi penalităţi, ceea ce înseamnă că sunt de dată recentă, plus că fac obiectul unei reeşalonări („înlesniri la plată” este denumirea oficială). Totuşi, de la jumătatea lunii august 2015, există „poprire sau alte măsuri de indisponibilizare instituite pe cont de către o autoritate a statului” cel puţin pe contul firmei din UNICREDIT ŢIRIAC BANK, ori ca urmare a nerespectării termenelor de plată convenite la reeşalonare, ori din cauza Dosarelor menţionate.
La începutul acestui an, deşi administratorii erau deja acuzaţi de DIICOT, societatea STRACO GRUP SRL a câştigat 3 contracte (două în împreună cu STRABAG şi al treilea în „alianţă” cu alte două firme) pentru construcţia autostrăzii Câmpia Turzii – Ogra – Târgu-Mureş. Pe lângă faptul că licitaţia pentru un lot a fost contestată, pe lângă faptul că nu s-a rezolvat problema exproprierilor (detalii AICI), acum a mai apărut şi insolvenţa STRACO GRUP SRL, o „şansă în plus” pentru ca autostrăzile din România să existe doar pe hârtie.