BLUE AIR AVIATION SA Bucureşti (CUI/CIF: 31525574) – compania aeriană deţinută 99,9% de Teodor Cristian RADA – a intrat în procedura de concordat preventiv, conform deciziei pronunţate de Tribunalul Bucureşti în Dosarul nr.15290/3/2020. În funcţia de administrator concordatar provizoriu a fost numit practicianul KPMG RESTRUCTURING SPRL.
BLUE AIR AVIATION SA a încheiat anul 2019 cu datorii totale de 646.472.337 lei, în timp ce activele imobilizate erau evaluate la 173.085.332 lei, iar cele circulante la 185.106.756 lei, din care creanţe de 156.267.988 lei. În ceea ce priveşte obligaţiile restante la bugetele de stat la (31 martie 2020), acestea se ridicau la 42.816.646 lei.
Apariţia crizei coronavirus a înrăutăţit şi mai mult situaţia firmei, dar partea proastă este că cei mai afectaţi sunt clienţii ale căror bilete au fost anulate, iar BLUE AIR AVIATION SA nu are de gând să-i despăgubească prea devreme. Conform libertatea.ro, valoarea biletelor anulate este de 20 milioane euro, iar directorul general Oana PETRESCU spune cu seninătate (sau cu nesimţire, depinde de interpretare!) că „returnarea banilor durează, noi am estimat că în jur de 10 săptămâni, fiindcă trei luni noi nu am încasat nimic. Pur şi simplu nu avem de unde! Şi atunci, când vom avea surplus faţă de cât costă să zburăm, începem să plătim!„.
Surprinzător este faptul că, la finele anului 2019, SIF Banat-Crişana a achiziţionat obligaţiuni BLUE AIR de 9 milioane de euro, iar bursa.ro precizează că „societatea de investiţii financiare şi compania aeriană au ajuns la un acord privind prelungirea cu trei luni a termenului de maturitate a titlurilor, ceea ce înseamnă că principalul ar urma să fie plătit la data de 15 septembrie„. În aceste condiţii, foarte probabil că plata despăgubirilor pentru clienţi nu va începe peste 3 luni, cum a afirmat individa care conduce compania.
Demn de semnalat este faptul că vorbim de a doua ţeapă marca BLUE AIR, prima fiind BLUE AIR – TRANSPORT AERIAN SA şi rebotezată BATA SKY IMOBILIARE SA (CUI/CIF: 16091846), societatea care a intrat sub incidenţa Legii 85 în decembrie 2013. Procedura se află în derulare şi acum, iar cel mai recent tabel al creditorilor, din februarie 2019, prezintă o masă credală de 450,86 milioane lei, „sponsorizarea” din partea Fiscului fiind de 68,34 milioane lei.
Legătura dintre cele două firme este că BLUE AIR AVIATION SA (numită anterior AIRLINE MANAGEMENT SOLUTIONS SRL şi BLUE AIR AIRLINE MANAGEMENT SOLUTIONS SRL) a preluat de la falită aşa-zisul „fond de comerţ”, inclusiv mărcile şi site-urile, iar BATA SKY IMOBILIARE SA a rămas cu datoriile… pe care nu le va plăti niciodată. (sursa foto: facebook.com/FlyBlueAir)