Spre finalul anului trecut, compania aeriană low-cost „Blue Air” – adică societatea BLUE AIR AVIATION SA Bucureşti (CUI/CIF: 31525574) – a anunţat că a închis baza operaţională şi a suspendat toate rutele internaţionale operate de pe aeroportul din Iaşi – detalii AICI. Partea proastă pentru aeroportul din Capitala Moldovei este că nu vorbim de o măsura temporară, eventual cauzată de pandemie, ci operatorul aerian a precizat că va muta cursele internaţionale la Bacău.
Acest „divorţ” s-a produs în condiţiile în care AEROPORTUL IAŞI RA (CUI/CIF: 9671409) are de recuperat o sumă importantă de la BLUE AIR AVIATION SA (aproximativ 2,3 milioane euro), iar debitoarea este în concordat preventiv – Dosarul nr.15290/3/2020.
Procedura a fost deschisă pe 6 iulie 2020 şi AEROPORTUL IAŞI RA nu a zis nimic la momentul respectiv… dar şi-a schimbat radical poziţia după ce „Blue Air” a abandonat „dulcele târg”. Mai exact, regia ieşeană a deschis două procese prin care contestă concordatul preventiv şi solicită anularea acestuia, care a fost omologat prin sentinţa din 5 ianuarie 2021.
Astfel, la Tribunalul Bucureşti este înregistrat Dosarul nr.1886/3/2021, care are ca obiect „nulitate concordat, anularea concordatului preventiv omologat prin inch/5.1.2021″ – termen de judecată pe 12 martie 2021, iar la Curtea de Apel Bucureşti există un apel la concordatul preventiv, care face obiectul Dosarului nr.15290/3/2020.
Conform ofertei iniţiale de concordat preventiv, BLUE AIR AVIATION SA înregistra la 31 martie 2020 datorii de 24,46 milioane euro către „aeroporturi şi agenţi de handling”. Deşi are de încasat sub 10% din această sumă, Aeroportul Iaşi este singurul creditor din această categorie şi printre puţinii (mai sunt doi sau trei „de toţi”) care contestă concordatul preventiv.
În cazul în care AEROPORTUL IAŞI RA ar avea câştig de cauză, BLUE AIR AVIATION SA ar fi obligată să intre în insolvenţă… numai că, ce să vezi?! După ce au fost deschise aceste procese, Consiliul Judeţean Iaşi (în subordinea căruia se află aeroportul) a anunţat prin preşedintele inculpat Costel ALEXE că se poartă negocieri cu BLUE AIR pentru „un număr sporit de curse aeriene la Iaşi”.
Altfel spus, pare un fel şantaj economic: „reveniţi la Iaşi şi renunţăm la acţiunile în instanţă„. Desigur, nu este obligatoriu ca AEROPORTUL IAŞI RA să câştige procesul/procesele, dar prelungirea acestora (eventual cu apel/recurs) ar bloca derularea procedurii de concordat preventiv şi ar îngreuna şi mai mult situaţia companiei aeriene. (sursa foto: facebook.com/FlyBlueAir)
DOCUMENT ATAŞAT:
BLUE AIR AVIATION SA – Oferta iniţială de concordat preventiv