În urmă cu vreo 16 ani, Iulian Adrian DASCĂLU (foto), prin intermediul firmei IULIUS GROUP SRL, a primit de la Primăria Iaşi un teren de 12 hectare în zona ultracentrală a municipiului Iaşi (fostul ştand, în preajma Palatului Culturii) pentru a construi Ansamblul PALAS (numit iniţial MADISON).
S-a încheiat atunci „contractul de asociere în participaţiune nr.8329/03.02.2005″, urmat de un act adiţional în iunie 2007, iar IULIUS GROUP SRL urma să achite municipalităţii o cotă de 21% din profitul afacerii PALAS, dar nu mai puţin de 430.000 euro pe an… după o perioadă de graţie de 3 ani (detalii AICI).
După numai câteva luni, «acest contract a fost novat în 20.12.2007 către PALAS HOLDING SRL, Consiliul Local al Municipiului Iaşi recunoscând această societate ca noua parte din contract».
Teoretic, înlocuirea IULIUS GROUP SRL s-a realizat pentru că afacerea PALAS ar fi fost transferată pe PALAS HOLDING SRL, numai că acest lucru nu este adevărat. Ansamblul PALAS a fost împărţit la 6 societăţi: PALAS 1 SRL, PALAS 2 SRL, PALAS 3 SRL, PALAS 4 SRL, PALAS 5 SRL şi PALAS HOLDING SRL.
PALAS HOLDING SRL avea la finalul anului 2019 active imobilizate de 151,44 milioane lei (majorate de la 44,34 milioane lei la 31 decembrie 2018)… în timp ce PALAS 1 SRl figura cu active imbilizate de 640 milioane lei! Doar un exemplu.
Din documentele/contractele asocierii obţinute şi publicate (numai) de SUPERVIZOR.ro (oficial nu au fost prezentate niciodată), reiese că varianta actuală a asocierii prevede că Primăria Municipiului Iaşi va încasa anual 21% din profitul PALAS HOLDING SRL, dar nu mai puţin de 430.000 euro… situaţia valabilă şi pentru anul 2019 (pentru 2020 încă nu sunt disponibile rezultatele financiare).
ŢEAPĂ de (peste) 20 milioane lei… într-un singur an
În 2019, conform bilanţurilor oficiale/publice, profitul net înregistrat de cele 6 societăţi PALAS a avut următoarele valori:
- PALAS 1 SRL – 95.516.906 lei (2 angajaţi)
- PALAS 2 SRL – 2.971.669 lei (un angajat)
- PALAS 3 SRL – 1.055.252 lei (un angajat)
- PALAS 4 SRL – 3.193.688 lei (un angajat)
- PALAS 5 SRL – 3.320.807 lei (un angajat)
- PALAS HOLDING SRL – 89.385 lei (un angajat)
TOTAL (profit net cumulat): 106.147.707 lei (7 angajaţi)
În mod normal (aşa cum a fost înţelegerea iniţială), Primăria Iaşi ar fi trebuit să încaseze 21% din profitul afacerii PALAS, adică 21% din 106.147.707 lei… exact 22.291.018,47 lei.
În realitate, Primăria Iaşi a încasat (dacă PALAS HOLDING SRL a plătit la timp) suma minimă – 430.000 euro. Cursul mediu al anului 2019 (conform BNR) a fost de 4,7452 lei/euro, asta înseamnă că municipalitatea ieşeană a primit 2.040.036 lei… în loc de 22.291.018,47 lei. Şi dacă s-a luat în calcul alt curs, şi dacă rotunjim… tot la (peste) 20 milioane lei se ridică ţeapa luată de Primăria Iaşi. Într-un singur an!
Iulian DASCĂLU „tace chitic”, iar Mihai CHIRICA răspunde în bătaie de joc
Pe data de 2 noiembrie 2020, am solicitat (prin email) Primăriei Municipiului Iaşi (primarului Mihai CHIRICA) şi societăţii PALAS HOLDING SRL (administratorului Iulian Adrian DASCĂLU) să spună dacă a fost achitată datoria de 3,65 milioane lei (stabilită de ÎCCJ) şi „să confirme/infirme faptul că, pentru anul 2019, Primăria Iaşi va încasa (sau a încasat deja) doar suma minimă din contract (430.000 euro), şi nu 21% din profitul afacerii PALAS (22,29 milioane lei)… aşa cum ar fi normal”.
De la PALAS/IULIUS… nimic. Or fi PR-iştii în carantină!
După ce am publicat articolul «Iulian DASCĂLU le promite miliarde bucureştenilor… dar nu vrea să spună dacă a achitat datoria PALAS-ului către Primăria Iaşi», depăşind termenul prevăzut de lege, Primăria Iaşi a catadicsit (pe 9 decembrie 2020) să transmită următorul răspuns (semnat de Mihai CHIRICA şi contrasemnat de Vasile TIRON şi Doina FLORESCU):
SC PALAS HOLDING SRL şi-a îndeplinit sarcinile, inclusiv cele financiare, faţă de Municipiul Iaşi în conformitate cu prevederile contractului de asociere nr.8329//03.02.2005, contract făcut public, intrat în circuitul civil.
Sumele totale au fost achitate de către SC PALAS HOLDING SRL în cursul anului precedent, dar şi în cursul acestui an.
Sărind peste faptul că de la menţiunea «contract făcut public» lipseşte completarea «(doar) de SUPERVIZOR.ro», nu pot să nu remarc bătaia de joc în care a fost redactat acest răspuns (din decembrie 2020), despre care Vasile TIRON spune aşa (deasupra semnăturii): „Îmi asum responsabilitatea corectitudinii şi legalităţii înscrisului„!
Cum să spui că PALAS HOLDING SRL a plătit datoriile „în cursul anului precedent” (2019)… în condiţiile în care ÎCCJ a dat sentinţa (definitivă) pe 4 iunie 2020?!
Mai mult, PALAS HOLDING SRL nu avea de unde să plătească peste 3,65 milioane lei din moment ce veniturile totale ale societăţii (din 2019) au fost de 2,8 milioane lei, motiv pentru care am întrebat «care sunt sumele achitate de fiecare societate PALAS în parte şi când au fost efectuate plăţile?». Nimic, după cum se vede!
Nicio menţiune referitoare la suma aferentă anului 2019… ceea ce arată foarte clar că s-a plătit (sau urmează să se plătească) doar suma minimă garantată, nu 21% din profitul afacerii PALAS. Adică Primăria Municipiului Iaşi a luat o ţeapă de (peste) 20 milioane lei. Şi va lua în continuare dacă nu se modifică prevederile dubiosului contract! (sursa foto: zf.ro)
PRECIZARE:
Luni, 1 februarie 2021, voi sesiza Curtea de Conturi (structura centrală, nu doar „Camera” de la Iaşi), posibil şi alte instituţii, cu privire la situaţia „redevenţei” de la PALAS. Dacă Primăria Municipiului Iaşi sau PALAS HOLDING SRL doresc să transmită precizări/clarificări (cu documente, nu vrăjeli de genul „s-a plătit anul trecut, conform contractului”), care să fie incluse în petiţii, o pot face până pe 30 ianuarie 2021.